itjobb.se

Henkel söker E-shop and data manager

Företag Academic Work
Ort
Utgår

2021-07-25

Ansök nu

Henkel söker E-shop and data manager

Har du ett entreprenöriellt mindset som ger dig möjligheten att tänka utanför boxen? Ta då chansen att vara med på resan och skapa Henkels digitala framtid! I rollen som E-Shop and data manager på Henkel får du vara med och äga dina projekt och ta stort ansvar för Henkels nysatsning vilket är en B2B E-shop för Schwarzkopf Professional. Sök idag och bli en del av ett företag som arbetar med unika varumärken på marknader runt om i världen!

Om tjänsten
Henkels E-shop är nylanserad och är en B2B hemsida för Henkels Beauty Care Professional-varumärke Schwarzkopf Professional. Du som E-shop and data manager kommer därför ha en nyckelroll för att detta ska ske genom att du äger helhetsansvaret för E-shopen. Ditt fokus kommer ligga på att leda, utveckla och förbättra e-butiksverksamheten och på så sätt bidra till ökad försäljning varumärket Schwarzkopf Professional. Målbilden för denna roll kommer vara att genom denna satsning av e-shop bidra till ökad försäljning och distribution av varumärket samt få in nya kunder genom plattformen och även på sikt expandera med ytterligare Beauty Care Professional varumärken. Du kommer ha en bred roll där du har kontakt med kollegor och projektgrupp internationellt samt ett nära samarbete med supply chain, marknad och säljkår för att se till att ni uppnår de strategiska målen. Du kommer rapportera direkt till General Manager of Scandinavia.

Du kommer även att:

  • Planera, genomföra och utveckla Henkels e-shopstrategi baserat på givna globala / regionala strategiska ramar

  • Fokusera på KPI:n såsom distribution och försäljningsandel via denna försäljningskanal men även driva nykundsförsäljning

  • Utveckla och genomföra en aktivitetsplan med lanseringar och kampanjer i linje med planen för Sverige

  • Ansvar för innehåll, incidenthantering och kontoadministration

  • Rapportera och övervaka e-shop, datainformation och kundinsikter

  • Analysera och utveckla e-shopen ur ett kundperspektiv och genom best practice. Sökoptimering och nyhetsbrev är hjälpmedel att nå våra KPI:n

  • Underhåll av lokal produktkatalog och förpackningsbilder (PIM, DAM, CIAM,)

  • Daglig validering av produktsynlighet i e-butiken

  • Hålla dig och säljkåren uppdaterad kring aktiviteter och lanseringar på e-shopen och uppföljning av dessa

  • Se till att säljkåren engagerar sig och använder e-shopen som verktyg genom ett tätt samarbete er emellan

Vi söker dig som

  • Gärna har en universitetsexamen med inriktning på digital kommunikation, ekonomi eller marknadsföring.

  • Du har minst 3 års erfarenhet från arbete med digital marknadsföring och försäljning gärna från arbete med att följa upp data och analys för en e-butik.

  • Du har goda kunskaper i Google Analytics, Google Ads och SEO

  • Stor kompetens inom digital marknadsföring, sociala medier och online försäljning där du även är analytisk och trivs att arbeta med data.

  • Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska då du kommunicerar på båda språken dagligen

Vi lägger stor vikt vid personlig matchning för den här tjänsten. Därför ser vi gärna att du har följande personliga egenskaper:

  • Självgående

  • God samarbetsförmåga

  • Strategisk

  • Affärsmässig

Övrig information

  • Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid

  • Omfattning: Heltid tillsvidare, 6 månaders provanställning tillämpas

  • Placering: Gustavslundsvägen 151A

  • Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Henkels önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Information om företaget

För mer information om företaget se: www.henkel.se

 

Dela detta jobb

Henkel söker E-shop and data manager

Academic Work