itjobb.se

Processägare och verksamhetsutvecklare till Scania, Södertälje

Företag MERITMIND AB
Ort
Utgår

2019-12-01

Ansök nu

Processägare och verksamhetsutvecklare till Scania, Södertälje

Har du en talang inom projektledning och brinner för att få arbeta med förändringar? Har du tidigare arbetat i en roll där du befunnit dig i gränslandet mellan redovisning, rapportering och IT-system? Då kan detta vara din nästa utmaning! Vi söker för Scanias räkning en Processägare och verksamhetsutvecklare för Inventory och Material Accounting. Som Processägare och verksamhetsutvecklare kommer du att få vara del att etablera en nyskapad tjänst internt och ha en central roll i stora förändrings- och implementationsarbeten. Scania befinner sig i ett spännande läge med flertalet större integrations- och systemprojekt där ditt ansvar för materialredovisnings processen kommer innebära att leda och harmonisera detta förändringsarbete tvärfunktionellt. Som Processägare och verksamhetsutvecklare ska du trivas i att vara drivande i komplexa projekt och kunna både identifiera samt involvera nyckelpersoner som kan skapa värde för slutprodukten. Du kommer att rapportera till Global Process Manager och sitta på huvudkontoret i Södertälje. Ta chansen och få en unik ägarroll inom ett av Sveriges mest framgångsrika företag i deras framtidsresa!

Huvudsakliga arbetsuppgifter som Processägare och verksamhetsutvecklare:

  • Ansvar för kontinuerligt förbättringsarbete kopplat till redovisningsprocesser inom avdelningarna Inventory- & Material Accounting
  • Leda förändringsarbete och säkerställa tvärfunktionell kommunikation och dialog
  • Agera som kontaktyta mot IT och verksamhet
  • Ansvara för att förankra nya arbetssätt och processer
  • Bygga en modell för förbättringsarbete med olika grupper internt
  • Uppföljning av KPI:er inom projektets utveckling
  • Utveckla processer inom intern kontroll
  • Sätta upp process-forum för nyckelpersoner kopplade till harmoniseringen
  • Stötta avdelningarna med daglig styrning, avvikelsehantering och förbättringsarbete


Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig med högskoleexamen inom ekonomi eller redovisning och har minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat med redovisning och rapportering inom en större koncern. Du har tidigare ansvarat för utvecklingsarbete och varit delaktig i att sätta upp rutiner och processer kopplat till redovisning samt rapportering. Det är meriterande om du har suttit i en projektledarroll/processägare, antingen vid större processarbeten eller vid en systemimplementation, där du samarbetat med IT-organisation. Tidigare erfarenhet och kunskap inom redovisning och Controlling är ett måste för att vara framgångsrik i denna tjänst. Du är en van användare inom större ERP-system, ex. SAP, Oracle eller Hyperion HFM. Eftersom Scania är en internationell arbetsgivare behöver du kunna uttrycka dig obehindrat på både engelska men gärna också svenska i tal samt skrift.

Personliga egenskaper
För att trivas och kunna arbeta i rollen som processägare och verksamhetsutvecklare är du en tongivande person som tycker om att arbeta i centrala roller i stora projekt. Du är kommunikativ och älskar att bryta ner större frågeställningar till konkreta handlingspunkter. Du tycker om att arbeta konceptuellt med tydliga och utmanande målbilder. Du är duktig på att få med dig andra på dina initiativ och har en stark pedagogisk ådra. Vidare är du strukturerad i ditt arbete, arbetar med tydliga prioriteringar och avslutar de arbeten du tagit på dig. Att ständigt blicka framåt och bidra med idéer inför framtidens utmaningar är en självklarhet för dig.

Vad erbjuder Scania dig?

  • En kvalificerad och utvecklande roll inom ett av världens mest framgångsrika företag
  • Kompetensutveckling internt inom Scania
  • Flexibla arbetstider
  • Tillgång till träningslokaler
  • Möjlighet till bonus
  • För dig boende i Stockholm – direktbuss via Scania Job Express

Placeringsort: Södertälje

Om Scania
Scania is one of the world’s leading manufacturers of trucks and buses for heavy transport applications, and of industrial and marine engines. Service-related products account for a growing proportion of the company’s operations, assuring Scania customers of cost-effective transport solutions and maximum uptime. Scania also offers financial services. Employing some 50,000 people, the company operates in about 100 countries.  Research and development activities are concentrated in Sweden, while production takes place in Europe and South America, with facilities for global interchange of both components and complete vehicles. In 2017, net sales totaled SEK 119.7 billion and net income amounted to SEK 8.7 billion.

Dela detta jobb

Processägare och verksamhetsutvecklare till Scania, Södertälje

MERITMIND AB