itjobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Itjobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Swedish Match AB

Vad säger våra medarbetare?

Tove Lundgren

Brand Manager

Joakim Tilly

VD , Skandinaviska Divisionen

Från vilsen student till målmedveten Brand Manager – på mindre än två år. Tove Lundgren hittade rätt på Swedish Match, en arbetsgivare som uppmuntrar till utveckling.

Det enda Tove Lundgren säkert visste när hon tog examen 2011 var att hon ville jobba med marknadsföring. I övrigt var hon liksom många andra studenter orolig för att inte ha rätt kontaktnät för att få ett roligt jobb. Men på Swedish Match kunde hon andas ut.

Vad gjorde att du fastnade för Swedish Match?

Jag trodde egentligen inte att det gick att hitta rätt direkt, men redan under den första intervjun på Swedish Match kände jag att jobbet var perfekt och att jag skulle stortrivas. Här skulle jag få vara med och utveckla våra varumärken hela vägen från insikt- och konceptutveckling, via produktutveckling till försäljning i olika kanaler! Sedan fick jag också ett väldigt varmt välkomnande och kände att det här är ett företag med en trevlig företagskultur.

Och vilka av dina egenskaper gjorde att du knep jobbet?

Jag tror att det var kombinationen av nyfikenhet och envishet. Jag gillar nya utmaningar.

Du började som Assistant Brand Manager och går nu vidare med ansvar för egna varumärken. Hur kommer det sig att du har utvecklats så fort i karriären?

Swedish Match satsar på sina unga medarbetare och har en företagskultur som uppmuntrar till internrekrytering. Levererar du bra i din nuvarande roll och vågar ta chansen när det kommer nya möjligheter kan du utvecklas fort. Jag har också bra förebilder som inspirerar mig. Redan på anställningsintervjun fick jag träffa både marknads och HR-chefen, som båda är kvinnor för övrigt, som gav mig en väldigt positiv bild av företaget.

Vad innebär din nya roll?

Jag ansvarar för två varumärken: Grov och Nick & Johnny, varav det sistnämnda är stort på den norska marknaden. Det ska bli spännande att få ansvar för dessa varumärkens utveckling. Marknadsbilden för snus har förändrats, med starkare konkurrens från internationella aktörer, vilket gör att vi måste arbeta mer innovativt för att behålla vår position.

Nu när du inte är nybakad student längre, har du något karriärtips till andra?

Satsa på det du tycker verkar kul, det är mer Hållbart i längden. Och våga tro på att du kan få ett roligt jobb utan nätverk. Det fick ju jag!

Swedish Match vill ge medarbetarna chansen att överträffa sig själva.

Joakim Tilly har själv gått hela vägen från nyutexaminerad till VD för den Skandinaviska Divisionen. Nu söker han nya talanger som delar företagets vision om en värld utan cigaretter.

På Swedish Match är man stolta över att det svenska snuset bidragit starkt till att svenskar röker minst i världen. Nu söker företaget nya talanger som delar deras vision om en värld utan cigaretter.

Vi är ett annorlunda tobaksföretag som erbjuder ett mer hälsosamt alternativ. För nästan två decennier sedan avyttrade vi medvetet cigaretterna för att satsa på snuset, som är en vardagslyx för många och samtidigt förbättrar folkhälsan, säger Joakim Tilly.

Många lyckade rekryteringar

Swedish Match fortsätter att visa gott resultat i Universums mätningar om var unga talanger vill arbeta. Joakim märker också av en tydligt positiv trend när företaget rekryterar.

Vi får allt fler ansökningar av hög kvalitet och har gjort en rad väldigt lyckade rekryteringar. Våra medarbetare är också attraktiva för andra företag, vilket är ett kvitto på att vi lyckas med vår personalutveckling.

Joakim tror att starka varumärken och en ökad kunskap om företaget är en orsak till populariteten. En annan viktig faktor är att medarbetarna trivs.

Employer Branding börjar inifrån. Våra medarbetare är våra främsta ambassadörer. Om de känner sig uppskattade och får utvecklas kommer de att sprida en positiv bild av företaget. En organisation med 4 000 ambassadörer skapar en väldig kraft.

Familjär känsla

Joakim Tilly började på Swedish Matchs huvudkontor i Schweiziska Nyon direkt efter sin examen. Han lämnade företaget år 2001, men kom tillbaka tre år senare.

Jag hade hjärtat kvar i Swedish Match. Det är ett företag som är stort nog för att erbjuda möjligheter och litet nog för att ha en familjär känsla där varje individ blir sedd och kan göra skillnad.

Joakim kom tidigt till en ledande position inom Swedish Match. Som vd vill han fortsätta att bygga en kultur där unga personer tidigt får ta stort ansvar.

Vi tror på våra medarbetare och ger gärna en ung medarbetare chansen på en nyckelposition. Ansvar leder ofta till stor personlig utveckling vilket bidrar till företagets utveckling.

Swedish Match söker främst maskinoperatörer, civilingenjörer och civilekonomer. Karriärmöjligheterna finns bland annat inom forskning och utveckling, marknadsföring, produktion och försäljning.

Jag söker efter personer med starkt engagemang. Passionen och viljan att ta ägarskap för kontinuerlig förbättring och utveckling är viktigast. Har du de egenskaperna kan du lära dig det mesta.