”Många som är på jakt efter ett intressant arbete ägnar mycket tid åt att skriva och vässa sitt CV. Men hur vass nål du än har, så är sannolikheten ändå relativt liten att en arbetsgivare får syn på det om du bara satsar på att lägga upp ditt CV på olika CV-sajter. Jag tycker istället att man bör satsa på att bygga sitt personliga varumärke, det blir din hårdvaluta och ett unikt löfte om vad du kan tillföra en arbetsgivare. Ett CV tar ju bara upp dina tidigare erfarenheter och säger inte mycket om din framtida potential”, säger Per Frykman, som menar att traditionella skriftliga Cv:n är statiska dokument som inte säger tillräckligt mycket om personen som söker jobb.
Han poängterar att utbildning inte längre är en direkt konkurrensfördel i rekryteringssammanhang, det är snarare är att betrakta som ett minimikrav för vissa jobb. Det är istället andra faktorer som avgör om man får jobbet eller ej, exempelvis dina personliga framgångsfaktorer.
Exempel på personliga framgångsfaktorer som sällan kommer fram i ett CV är att du är passionerad och engagerad för ditt yrke, att du har ambitionen att leverera toppkvalitet i allt du gör eller att du hittat det du är riktigt bra på och nu fokuserar på att bli ännu bättre på det. Allt som inte ryms i ett CV ryms istället under ditt “professionella varumärke”, säger Per Frykman.
Han menar att egenskaper och attityd kommer att bli allt viktigare i rekryteringssammanhang i framtiden. Många arbetsgivare väljer hellre en individ med rätt inställning och “fel” utbildning än en med alla formella meriter men “fel” inställning.
Ett bra sätt att skapa sig ett personligt varumärke är att skaffa sig en unik konkurrensfördel. Det kan vara att du jobbat som projektledare utomlands, är ovanligt bra på att organisera folk sedan dina år i föreningslivet, pratar flytande arabiska eller specialiserad på ett visst dataprogram. Konkurrensfördelen gör att du sticker ut från mängden.
Fundera sedan på vilken bild du vill att omgivningen ska ha av dig. Välj ut två eller tre saker som du vill att de ska förknippa med dig, exempelvis att du är duktig på att räkna på investeringar, är bra på att motivera andra eller är duktig på att formulera dig. Givetvis kan du mycket mer än dessa punkter, men när man bygger ett varumärke gäller det att fokusera på ett fåtal punkter och etsa in dem i omgivningens medvetande.
Bestäm dig för hur du vill bli uppfattad och gå kurser, ta jobb och gör saker som förstärker den bilden. Då är du på god väg att bygga dig ett personligt varumärke.